حمایت از کالای ایرانی

صفحه اصلی>>اخبار>>گفتگو با مهندس وحید پدرام؛ مدیر دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت توزیع نیروی برق نواحی استان تهران
عنوان خبر :گفتگو با مهندس وحید پدرام؛ مدیر دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت توزیع نیروی برق نواحی استان تهران
خلاصه خبر :پس از قانون استقلال شرکتهای توزیع و تشکیل شرکت توزیع نیروی برق نواحی استان تهران و انتصاب آقای مهندس بربند به عنوان مدیرعامل، دو اتفاق مهم در ساختار فناوری اطلاعات شرکت روی داد. اول اینکه با توجه به علاقمندی و دانش بسیار به روز ایشان در زمینه فناوری اطلاعات و با حمایت همه جانبه ایشان، بسترهای مورد نیاز برای پیشرفت در حداقل زمان ممکن فراهم گردید. اتفاق دوم هم مربوط به تغییر ساختار شرکت جدید بود که می طلبید یکپارچه سازی روشها و رویه ها در کلیه سطوح شرکت جدید انجام شود که این امر نیز به خوبی محقق شد.
متن خبر :

             س- به عنوان یکی از مدیران جوان شرکت توزیع نیروی برق نواحی استان تهران، علاقمند هستیم با جنابعالی بیشتر آشنا شویم.

در بهمنماه سال 1357 در شهر تهران و در محله ای در محدوده میدان شهدا و در نزدیکی مکان فعلی اداره، در خانواده ای فرهنگی به دنیا آمدم. در سال 1377 پس از اخذ دیپلم دررشته ریاضی وارد رشته مهندسی کامپیوتر- نرم افزار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز شدم. با توجه به اینکه پدر و مادرم در مجتمع آموزشی برق تهران، مشغول به کار بودند، با هماهنگی انجام شده توسط ایشان در سال سوم دانشگاه برای سپری نمودن واحد کارآموزی، وارد شرکت پویش برق شدم و مقرر شد تا برای واحد آموزش شرکت پویش برق نرم افزاری بنویسم و در انتهای دوره کارآموزی به آنها تحویل دهم. بدین ترتیب با صرف زمانی بیش از موعد مقرر در دانشگاه، نرم افزاری نوشتم و آنرا در انتهای تابستان به واحد آموزش شرکت پویش برق تحویل دادم. با توجه به رضایت شرکت پویش برق از عملکرد اینجانب در سال چهارم دانشگاه بنا به درخواست شرکت مذکور  مجددا در یک پروژه 4 ماهه با  آن شرکت همکاری نمودم. پس از اتمام دانشگاه در بهار سال 1382، به دنبال شغلی مناسب می گشتم و با توجه به علاقه ام به طراحی صفحات وب،  ابتدا به یک شرکت خصوصی فعال در این رشته مراجعه نمودم و پس از تکمیل فرم درخواست منتظر پاسخ آنها ماندم. در همان مقطع زمانی شرکت مخابرات هم تعداد محدودی نیرو می گرفت که مدارک مورد نیاز را برای آنها هم فرستادم و همچنین  با مراجعه به شرکت پویش برق نیز آمادگی خود را برای شروع کار اعلام نمودم. خوشبختانه هر سه شرکت مذکور به درخواستم پاسخ مثبت دادند و در نهایت  با توجه به فاکتور مسافت( به دلیل  واقع بودن محل سکونتم در محدوده  مجموعه برق شهدا)  کار در شرکت توزیع نیروی برق جنوبشرق تهران را برگزیدم.

س- پس از استخدام در چه قسمتی مشغول به کار شدید و چه وظایفی برعهده داشتید؟

در آن زمان بر اساس چارت سازمانی، واحدی به عنوان واحد انفورماتیک به عنوان زیر مجموعه دفتر برنامه ریزی و بودجه تعریف شده بود. من هم با عنوان پست سازمانی کارشناس انفورماتیک در آن واحد مشغول به کار شدم. در آن زمان ساختار شرکت شامل یک ستاد و 6 منطقه برق بود. در آن زمان خبری از نرم افزارهای اتوماسیون اداری و شبکه های مخابراتی و ... که امروزه در شرکت موجود است، نبود و در واقع نگهداشت سخت افزار کامپیوترهای ستاد و مناطق، شبکه های محلی ستاد و مناطق (شبکه های LAN)،  نرم افزار های دبیرخانه (که تحت شبکه نبود و به صورت مستقل کار می کرد و فقط به عنوان یک دفتر اندیکاتور از آن استفاده می شد)، نرم افزار مالی شرکت که تحت DOSبود و نرم افزار مشترکین (به صورت پایلوت) برعهده واحد انفورماتیک بود.

با گذشت زمان کم کم تکنولوژی پیشرفت کرد و سخت افزار ها به روز تر شد و نرم افزارهای جدید تری خریداری و مورد استفاده قرار گرفت تا اینکه در سال 1386 قانون استقلال شرکت های توزیع مطرح شد و بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، شرکت توزیع برق نواحی استان تهران در پاییز 1386 از ادغام 3 شرکت توزیع برق شمالشرق، جنوبشرق و جنوبغرب تشکیل و مقرر شد تا ستاد شرکت توزیع برق جنوبشرق تهران که من در آن فعالیت داشتم به ستاد شرکت توزیع برق نواحی استان تهران تبدیل شود.  

               س- در چه تاریخی به مدیریت دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات منصوب شدید؟ مهمترین فعالیت ها و اقدامات انجام شده در این دفتر را به اختصار شرح دهید.

با تشکیل شرکت جدید و انتصاب آقای مهندس بربند به عنوان مدیرعامل،  دو اتفاق مهم در ساختار فناوری اطلاعات شرکت روی داد. اول اینکه با توجه به علاقمندی و دانش بسیار به روز ایشان در زمینه فناوری اطلاعات و با حمایت همه جانبه ایشان، بسترهای مورد نیاز برای پیشرفت در حداقل زمان ممکن  فراهم گردید. اتفاق دوم هم مربوط به تغییر ساختار شرکت جدید بود که می طلبید یکپارچه سازی روشها و رویه ها  در کلیه  سطوح شرکت جدید انجام شود که این امر نیز  به خوبی محقق شد.

با توجه به اهمیت موضوع فناوری اطلاعات از اقدامات زود هنگام شرکت توزیع برق نواحی استان تهران تبدیل واحد انفورماتیک به دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات برای نظم بخشیدن به بحث فناوری اطلاعات و نیز بسترهای ارتباطی و مخابراتی بود. بر این اساس در اواخر سال 1386 دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات زیر نظر معاونت برنامه ریزی و بودجه تشکیل و بنده به عنوان مدیر آن منصوب شدم.

به طور کلی کار در حوزه فناوری اطلاعات یک کار گروهی است و در صورت عدم حمایت و همکاری دیگر واحد ها و افراد به هیچ عنوان پیشرفتی در آن حاصل نمی شود.

از جمله مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت که با حمایت مقام ارشد شرکت و معاونین ایشان به انجام رسیده است می توان به اختصار  به موارد زیر اشاره نمود:

الف) ایجاد و بهره برداری از بستر مخابراتی اختصاصی مایکروویو با پهنای باند مناسب جهت خدمات رسانی به کلیه همکاران، مشرکین و ذینفعان سازمان و تسریع در کارها و صرفه جویی در زمان و هزینه های ایاب و ذهاب

ب) ایجاد یک DataCenterو استقرار سرورها و ذخیره سازهای شبکه و تجهیزات مربوط به شبکه های مخابراتی و مدیریت آنها جهت نگهداشت و مدیریت اطلاعات که هم اینک به عنوان  سرمایه شرکت محسوب می شود.

ج) ارتقا سخت افزارهای جدید شامل کامپیوترها و سرورها و تجهیزات شبکه ای متناسب با نیاز های شرکت

د) احداث و ارتقاء شبکه های کامپیوتری محلی (LAN) به منظور اتصال کلیه کاربران ستاد و مناطق به شبکه مخابراتی موجود.

ه) خرید و استقرار و بهره برداری و نگهداری از نرم افزار هایی با تکنولوژی های روز به منظور برآورده نمودن کلیه نیاز های شرکت

و) تشکیل شورای تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات و تصمیم گیری های گروهی و بررسی و رفع مشکلات موجود بر اساس خرد جمعی و ارائه راه کارهای کوتاه و بلند مدت.

ه) ایجاد بسترهای ارئه خدمات غیر حضوری به کلیه ذینفعان سازمان

در کنار موارد فوق که گوشه ای از فعالیت های 6 ساله این دفتر بوده است می توان گفت که مهمترین کار انجام شده مکانیزه و الکترونیکی نمودن کلیه فرآیند های سازمانی و ارائه خدمات به روز به کلیه ذینفعان سازمان می باشد.

س- مهمترین کمبود ها و مشکلات موجود در دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات چیست؟

در دفتر فناوری اطلاعات که در حال حاضر 5 کارشناس به اتفاق اینجانب در آن مشغول به فعالیت هستیم  به شکر خدا مشکل خاصی وجود ندارد و کارها با هماهنگی و به صورت تفکیک شده در میان کارشناسان در حال انجام است. اما در موارد خارج از دفتر گاهی کارها به نحوی که انتظار آن را داریم به نحو مطلوب پیش نمی رود و گاهی انجام بعضی کارها که خارج از بحث فناوری اطلاعات و ارتباطات است، انرژی، پیگیری و زمان قابل توجهی در دفتر فناوری اطلاعات را به خود اختصاص می دهد و قدری از کارایی دفتر در خدمات رسانی بهتر می کاهد.

              س- ارزیابی جنابعالی از سطح دانش انفورماتیک کارکنان شرکت (فنی و اداری) چگونه است؟

دانش مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات به عوامل مختلفی بستگی دارد و از آن تاثیر می پذیرد که مهترین آن سن است. امروزه کم نیستند کودکانی که در بحث فناوری اطلاعات و ارتباطات گوی سبقت را از بزرگسالان ربوده اند و دانش و تبحر آنها با اشخاصی که تحصیلات آکادمیک دانشگاهی در این حوزه دارند، برابری می­کند.

در شرکت ما با توجه به پراکندگی متفاوت جامعه آماری کارمندان، چه از لحاظ سنی، چه از لحاظ تحصیلات و چه از نظر رده کاری (فنی و اداری و کارگری)، همین قدر که درصد بسیاری از همکاران ما هر روزه توسط کامپیوتر و نرم افزارهای موجود فعالیت کاریشان را انجام می دهند و تقریبا کارهای دستی و سنتی درون شرکت وجود ندارد این خود  نشان از سطح قابل قبول در استفاده از تکنولوژی روز در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات دارد و انسانی که هر روزه از کامپیوتر و نرم افزار استفاده می نماید یعنی سطح قابل قبولی از دانش انفورماتیکی دارد.

               س- آیا از اقدامات انجام شده در مدت 6 سال مدیریت جنابعالی در این دفتر راضی هستید؟

در واقع پاسخ به این سؤال را مقامات ارشد سازمان، معاونین، مدیران و کلیه کارمندان سازمان باید بدهند که آیا خدمات ارائه شده در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در این مدت مورد قبول بوده است یا خیر؟  ولی در کل می توانم بگویم که کلیه فعالیت های انجام شده در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با رویکرد ایجاد هزینه کمتر برای سازمان و استفاده از حداکثر توان و ظرفیت موجود در این دفتر انجام شده است.

س-در انتها چه پیامی برای کلیه همکارن سازمان دارید؟

وقتی که مشکلی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات چه از لحاظ سخت افزاری، نرم افزاری، شبکه ای، مخابراتی و ... به وجود می آید در لحظات اولیه کارشناسان دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات مطلع شده و برای رفع آن اقدام می نمایند و مطمنا هیچ چیزی در آن لحظه از حل کردن مشکل و برگرداندن سرویس به حالت عادی برای آنها مهمتر نیست. در بعضی موارد پیگیری ها و تماس های مکرر جز اینکه تمرکز کارشناسان مربوطه را از حل مشکل برهم می زند و زمان حل مشکل را به تاخیر می اندازد  فایده دیگری ندارد. من از کلیه همکاران عزیزم تقاضا می کنم که در صورت بروز مشکل صبر نمایند تا کارشناسان دفتر فناوری اطلاعات در اسرع وقت، مشکلات را مرتفع نمایند و توجه نمایند که گاهی حل یک مشکل مستلزم تهیه و یا جایگزینی سخت افزاری و یا انجام فرآیند کاری خاصی است که این خود زمانبر است و با گذشت زمان همه مشکلات برطرف شده و وضعیت عادی می شود.

در انتها به نظر من هیچ چیز کامل نیست و در بهترین شرایط ممکن است کاستی در هر کاری پدیدار شود. از کلیه همکاران عزیز استدعا دارم که اگر سرویس نا مناسبی از اینجانب و دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات در طول این مدت دریافت نموده اند به بزرگی خود عفو نموده و همواره ما را با ارائه پیشنهادات سازنده خود یاری نمایند.

 

 

تاریخ ثبت : 1392/05/27 11:23