قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق استان تهران:کاهش تلفات و وصول مطالبات دو شاخص اصلی ارزیابی شرکت های توزیع هستند
عنوان خبر :قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق استان تهران:کاهش تلفات و وصول مطالبات دو شاخص اصلی ارزیابی شرکت های توزیع هستند
خلاصه خبر :کاهش تلفات و وصول مطالبات دو مقوله اساسی در بحث شاخص های ارزیابی شرکت های توزیع هستند.
متن خبر :

مهندس سید دانش مدنی قائم مقام شرکت در نخستین همایش خدمات مشترکین که با رویکرد کاهش تلفات و وصول مطالبات در فرهنگسرای ولای شهرری برگزار شده بود با اعلام این مطلب گفت: همکاران ما در بخش خدمات مشترکین به عنوان پیشانی شرکت باید در انجام کارها خدا را شاهد و ناظر بر فعالیت های خود دانسته و با رویکرد کار تیمی، تلاش فنی و کار علمی تمامی کوشش خود را در جهت اهداف استراتژیک شرکت به کار گیرند.

وی افزود: مامورین قرائت کنتور و وصول مطالبات و همکاران واحد خدمات مشترکین با متقاضیان و مشترکین شرکت در ارتباط بوده و به خوبی می توانند نمادی از عملکرد و فعالیت های سایر بخش های فنی و تخصصی شرکت باشند و رفتار صحیح، درست و خردمندانه می تواند آثار مطلوب در اذهان مشترکین ایجاد کند.

مهندس مدنی ادامه داد: کاهش تلفات را باید به عنوان یک مقوله جدی مدنظر قرار داد، این رقم در سال 86 در حدود 33 درصد بوده که خوشبختانه در پایان سال 92 به 18 درصد رسیده است و امیدواریم با هدف گذاری انجام شده هر سال 3-2 درصد کاهش تلفات داشته باشیم و در نهایت تلفات را به 9 درصد برسانیم که جزء تلفات فنی و قابل قبول در شبکه است.

جواد اعتمادرضایی مشاور مدیر عامل در امور خدمات مشترکین نیز در سخنانی اظهار داشت: تعداد کل مشترکین شرکت در حدود یک میلیون و 950 هزار انشعاب است که میزان پیش بینی انرژی توزیعی در سال جاری معادل 10 میلیون و 500 هزار کیلووات ساعت می باشد که میزان انرژی پیش بینی شده که می بایست به صورت خارج از کنتور و برق های غیرمجاز حاصل گردد حدود 270 میلیون کیلووات ساعت می باشد که چنانچه تحقق یابد حدود 5/2 درصد تلفات غیرفنی کاهش می یابد.

وی ادامه داد: در سال جاری پیش بینی می شود که بالغ بر 670 میلیارد تومان انرژی فروخته شود که اگر این مهم اتفاق بیافتد نرخ متوسط شرکت به ازای هر کیلووات ساعت معادل 680 ریال خواهد بود و برای وصول مطالبات می باید ماهانه 55 میلیارد تومان و روزانه حدود 2 میلیارد تومان مطالبات جاری را کسب کرده و افزون بر آن بخشی از  بدهی سنواتی را جذب تا به حد انتظار تعریف شده در پایان سال برسیم.

اعتمادرضایی افزود: هم اکنون 55 درصد از کنتورهای مشترکین تحت پوشش شرکت به صورت کنتورهای دیجیتال می باشد و در سال جاری واگذاری 130 هزار انشعاب جدید و تعویض و اصلاح حدود 60 الی 70 هزار کنتور قدیمی در برنامه فعالیت های شرکت قرار دارد.

وی ارسال اطلاعات قبوض مشترکین به صورت دوره ای از طریق سیستم پیام کوتاه (SMS)، استفاده از تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری در بخش های وصول مطالبات، نصب و اصلاح انشعابات، پی گیری راه اندازی و انتقال خدمات گیشه ای به دفاتر پیشخوان دولت که تاکنون حدود 30 دفتر فعالیت خود را آغاز کرده اند، قرائت کنتور تمامی مشترکین ولتاژ اولیه از راه دور، تست و اصلاح تمامی انشعابات سه فاز غیردیماندی علاوه بر برنامه های قبلی، عملیاتی نمودن دستورالعمل ساماندهی و پاک سازی و در نهایت اسکن مدارک پرونده های مشترکین و تکمیل دوره های آموزشی برای همکاران و نیروهای آژانس های خدمات مشترکین  را از مهم ترین اهداف شرکت در طول سال جاری برشمرد.

مهندس مسعود معماران کاشی معاون خدمات مشترکین شرکت نیز اظهار داشت: شرکت های توزیع نیروی برق به عنوان شرکت های تخصصی بازرگانی انرژی برق در بستر فنی کالای خود را در فرآیند خدمات به مشتریان به فروش می رسانند.

وی افزود: از زمان تشکیل شرکت توزیع در ابتدای دهه هفتاد بحث برون سپاری فرایندها مطرح شد که اولین فرایند بخش خدمات مشترکین بود که به تدریج برون سپاری شد و بالطبع به دلایل زیادی از جمله تجارب کم اولیه با مشکلات فراوانی مواجه شد تا اینکه به مرور شرایط مطلوب تری برای این تعامل دو طرفه بین بخش خصوصی و شرکت توزیع ایجاد شد و در نهایت به درک متقابل از نیازهای یکدیگر منجر شد و با آموزش پیمانکاران و تنظیم قراردادهای دقیق تر روند کار بهبود پیدا کرد.

مهندس معماران ادامه داد: شرکت های توزیع نیازهای مشتریان خود را در قالب قراردادهایی با پیمانکاران بخش خصوصی مرتفع می کنند و جمع کارفرما، پیمانکار و زیر مجموعه آن به منزله چرخ دنده های یک فرایند باید هماهنگ با هم، هم افزایی مجموعه فرایند را مدیریت و اجرا نمایند و به طور قطع ضعف در هر مقوله باعث کندی یا وقفه در مسیر کل فرایند خواهد شد.

معاونت خدمات مشترکین شرکت در تکمیل گفته های خود افزود: نوع قرارداد آژانس جامع خدمات مشترکین در شرکت توزیع نیروی برق استان تهران براساس کیلووات فروخته شده و کاهش تلفات تنظیم شده و به طور قطع بهای انرژی فروخته شده نیز باید در مهلت مقرر خود وصول و به خزانه واریز گردد تا در چرخه انرژی از مرحله تولید تا مصرف کننده، وقفه ای ایجاد نکند و رضایت مشترکین حفظ شود.

وی با عنوان این مطلب که ارتباط بین مشترکین و صنعت از کانال پیمانکاران انجام می شود گفت: ضمن اطلاع رسانی و ارایه خدمات رسانی مطلوب، باید پی گیری مستمر و اصولی برای انجام صحیح، کامل و سریع کل فرایند از بخش فروش انشعاب، نصب سریع و استاندارد، ایجاد سابقه، قرائت صحیح و به موقع، توزیع صورتحساب و وصول مطالبات و موارد تکمیلی دیگر نظیر تست و بازرسی و شناسایی و جمع آوری برق های غیرمجاز نیز به خوبی انجام شود.

عباس کشاورز مدیر پیشین دفتر حسابداری و نظارت بر درآمد نیز به عنوان دیگر سخنران همایش در سخنانی اظهار داشت: با توجه به اینکه شرکت، شرکت فنی و مهندسی است و اساس فعالیت های شرکت بر عهده بخش فنی است و زحمات زیادی را متقبل می شوند تا برق به دست مشترکین برسد ولی نقش مامورین قرائت و وصول مطالبات، نصابهای کنتور، مدیریت و همکاران آژانس های خدمات مشترکین نیز نقش بسیار موثر و ارزنده ای است که می توانند در ایجاد ارتباط بین شرکت و مشترکین و افزایش درآمد شرکت به صورت کلیدی عمل کنند.

وی افزود: هر سازمانی برای ادامه حیات لازم است منابعی داشته باشد و منابع ما فروش انرژی و تامین انشعاب (سرمایه ای و ایجاد شبکه) است.

کشاورز ادامه داد: عوامل موثر در فروش انرژی نصب به موقع و صحیح انشعاب و ایجاد سابقه به موقع و صحیح انشعاب در سیستم مکانیزه فروش انرژی است، باید توجه داشت قرائت صحیح باعث ایجاد فروش و درآمد در شرکت می شود و خطا در انجام صحیح قرائت کاهش منابع مالی را به دنبال دارد.

وی افزود: در قراردادهای پیمانکاران برای وصول مطالبات حد انتظاری پیش بینی شده که در صورتی که این رقم افزایش یابد، پاداش وصول مطالبات تعلق می گیرد.

تاریخ ثبت : 1393/04/10 12:36:06